De escalatie.

Van agressie naar een goed gesprek.

Bedreiging, intimidatie, grensoverschrijdend gedrag of agressie. Het zijn actuele problemen die helaas steeds vaker voorkomen. Ze passen in de ‘trend’ dat steeds meer van de professional wordt verwacht, maar juist steeds minder wordt geaccepteerd. We zien een verandering in de maat­schappij. Waar een organisatie zich eerst voornamelijk richtte op het ge­drag van een agressor of iemand die zich misdraagt, ligt het vergrootglas tegenwoordig meer en meer op het handelen van de professional. Die moet in (bijna) iedere situatie kunnen uitleggen waarom hij doet wat hij doet. Daarbij is het essentieel om op de juiste manier weten om te gaan met mogelijke agressie. Oók als je als professional bij jezelf merkt dat er spanning en stress ontstaat als gevolg van agressief gedrag van de an­der.

Agressie en/of agressief gedrag is uiteraard nooit correct. En met de verschuiving dat wij als professional steeds vaker verantwoordelijk worden gehouden voor het effect van ons handelen, mogen wij onszelf situaties niet aanrekenen. Een incident dat jij meemaakt is nooit de bedoeling en is nooit goed. Het altijd veroordelen van agressie-incidenten is goed en tegelijkertijd mag dit nooit een reden worden voor onszelf om niet te reflecteren op ons eigen handelen.

Agressie (in een professionele context) komt vaak voort uit machteloos­heid, onbegrip of gebrek aan informatie. Agressie is in de meeste gevallen dan ook een uiting van emotie en frustratie. Wij geloven dat authenticiteit, oprechtheid en openstaan voor het perspectief van een ander, essentieel is om een stukje van die machteloosheid en het onbegrip weg te kunnen nemen. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je eigen kracht is en wat je kwaliteiten zijn. Want als je sterk in je schoenen staat, authentiek bent en je fysiek veilig voelt, hoef je niet bang te zijn.

In onze trainingen focussen we op het ontdekken van ieders eigen kwali­teiten. We empoweren mensen op het inzetten van hun eigen authentici­teit en oprechtheid in het omgaan met spannende of moeilijke situaties. Naast de richtlijn van een organisatie is het cruciaal dat iedereen dicht bij zichzelf blijft, door te luisteren en te reageren op een manier die zowel bij de situatie als bij hem of haar zelf past. Iedere training is maatwerk. Waar de een bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen mag hebben, zou een ander eer­der kunnen begrenzen. Maar één ding geven we altijd mee: als je oprecht bent, word je beoordeeld op je intentie en niet afgerekend op je resultaat.

Met de opgedane kennis tijdens trainingen en het identificeren van de maatschappelijke veranderingen zoals eerder al benoemd, groeide voor MADURO. de behoefte om mensen te willen helpen met een boek vol tips en tools. Onbedoeld, ongewild en zonder te weten waar het vandaan komt, ervaren veel mensen enorme hoeveelheden stress en spanningen die hun functioneren gigantisch belemmert. Zoals het spreekwoord zegt: angst is een slechte raadgever. En binnen MADURO. geloven wij dan ook dat het aangaan van de uitdagingen die je ervaart, je helpt om beter te worden als mens en helpt bij het preventief kunnen handelen binnen spe­cifieke situaties.