Deze week in de blog: verbale weerbaarheid. Bij verbale weerbaarheid zijn een aantal dingen heel belangrijk, waaronder communicatie. Wat wij hieronder verstaan en wat wij hiermee doen zullen we je in deze blog vertellen. Maar allereerst: wat versta jij onder verbale weerbaarheid? 

Agressie

Agressie kan zich op verschillende manieren uiten, zo ook verbaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die tegen je schreeuwt of iemand die je bedreigt. Weet jij wat je moet doen in zo’n situatie? Het is in een situatie waarin iemand verbaal agressief gedrag vertoont van groot belang dat je weet dat jouw reactie van grote invloed is op hoe de situatie verder verloopt. Maar wat is dan een juiste reactie? 

Door de juiste gesprekstechnieken in te zetten wordt het mogelijk om de ander rustig te krijgen waardoor de situatie zal de-escaleren. Wij bij MADURO. zijn ervan overtuigd dat ieder persoon uniek is. Dit betekent ook dat het van belang is om rekening te houden met de ander zijn persoonlijkheid wanneer je een situatie probeert te de-escaleren. 

Iedereen heeft zijn eigen communicatiestijl en om elkaar te kunnen begrijpen is het van belang om inzicht te hebben in de ander. Om dit inzicht te krijgen behandelen we de verschillende persoonlijkheden in onze trainingen. Hierdoor krijg je zicht op gedragingen en voorkeuren die passen bij de verschillende persoonlijkheden. Aan de hand van deze kennis kun je je gesprekstechniek aanpassen op de persoon waar je mee te maken hebt. 

Ligt iemand zijn voorkeur bijvoorbeeld bij directe communicatie of is het van belang om je op de feiten te focussen? Een ander persoon kan gevoeliger zijn waardoor het goed is om het gevoel in te spelen tijdens het de-escaleren van een situatie. 

Gesprekstechnieken en persoonlijkheden behandelen we in onze

Wil je weten hoe wij jou/jullie kunnen ondersteunen op het gebied van communicatie? Neem dan contact met ons op.  

Categories: Maduro.