Deze week in de blog: verbale weerbaarheid. Bij verbale weerbaarheid zijn een aantal dingen heel belangrijk, waaronder communicatie. Wat wij hieronder verstaan en wat wij hiermee doen zullen we je in deze blog vertellen. Maar allereerst: wat versta jij zelf onder verbale weerbaarheid? 

Agressie

Agressie kan zich op verschillende manieren uiten, zo ook verbaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand die tegen je schreeuwt en je voor van alles uitscheldt of iemand die je bedreigt. Weet jij wat je moet doen in zo’n situatie? Het is in een situatie waarin iemand verbaal agressief gedrag vertoont van groot belang dat je beseft dat jouw reactie van grote invloed is op hoe de situatie verder verloopt. Maar wat is dan een juiste reactie? 

Door de juiste gesprekstechnieken in te zetten wordt het mogelijk om de ander weer rustig te krijgen waardoor de situatie zal de-escaleren.

We zijn er bij MADURO. van overtuigd dat ieder persoon uniek is. Dit betekent ook dat het van belang is om rekening te houden met de ander zijn persoonlijkheid wanneer je een situatie probeert te de-escaleren. 

Communicatiestijl

Iedereen heeft zijn eigen communicatiestijl en om elkaar te kunnen begrijpen is het van belang om eerst inzicht te hebben in de ander. Om dit inzicht te krijgen behandelen we verschillende persoonlijkheden in onze trainingen. Hierdoor krijg je zicht op gedragingen en voorkeuren die passen bij de verschillende persoonlijkheden. Aan de hand van deze kennis kun je je gesprekstechniek aanpassen op de persoon waar je mee te maken hebt. 

Ligt iemand zijn voorkeur bijvoorbeeld bij directe communicatie en is het van belang om je op de feiten te focussen? Een ander persoon kan gevoeliger zijn waardoor het goed is om op het gevoel in te spelen tijdens het de-escaleren van een situatie. 

In onze trainingen behandelen we gesprekstechnieken en geven we je inzicht in de verschillende persoonlijkheden. Hierdoor leren we je hoe te handelen in verschillende situaties met verschillende typen personen zodat jij weet hoe je situaties het best kunt de-escaleren.

Wil je weten hoe wij jou/jullie kunnen ondersteunen op het gebied van communicatie? Neem dan contact met ons op.  

Categories: Weerbaarheid